zaterdag 21 juni 2014

Libertarische Partij: The Fountainhead groepsarrangement op 3 september as.

The Fountainhead, het toneelstuk, door Toneelgroep Amsterdam, is 15 juni in première gegaan. Het werd geregisseeerd door Ivo van Hove. Hoewel zijn begrip van de filosofie van Rand beperkt is zoals bleek uit een radio-interview, is de voorstelling zeker de moeite waard


Ramsey Nasr in de rol van Howard Roark.

UPDATE: Toneelgroep Amsterdam brengt onder regie van Ivo ten Hove een 4 uur durende toneelvoorstelling van ‘The Fountainhead’ op de planken die overladen is met lovende recensies. De Libertarische Partij heeft deze kans aangegrepen om een groepsarrangement samen te stellen, om zo het ideale Libertarische avondje uit te kunnen aanbieden. (...) De prijs van deze avond op 3 september is €32,50 per persoon, waarbij inbegrepen een drankje tijdens de pauze. (...) U heeft tot 30 juni de kans om u aan te melden. Dat doet u door het juiste bedrag (aantal kaarten maal €32,50) over te maken op de rekening van de Libertarische partij: NL14 INGB 0009 4303 99 ovv “The Fountainhead’ en uw e-mailadres, zodat wij u op de hoogte kunnen houden van de details. Let op: de inschrijving stopt op 30 juni, na deze datum kunnen wij geen garantie geven op een entreebewijs. Het programma en verdere details op de site van de Libertarische Partij H/t @Vrijspreker +Vrijspreker.nl






16 juni 2014


The Fountainhead, door Toneelgroep Amsterdam


Hierbij commentaar op de punten uit het interview in de chronologische volgorde. Link naar het radio-interview op Uitzending Gemist.

The Fountainhead, het favoriete boek van Mark Rutte.

Dat is schrikken. Maar je kunt een boek niet beoordelen bij zijn lezers. 

The Fountainhead gaat over individualisme en Atlas Shrugged over kapitalisme.

De filosofie van Ayn Rand kan niet gescheiden worden! Kapitalisme is de economische toepassing van  individualisme.

Het boek is misbruikt door 'foute' mensen in de Tea Party zoals Sarah Palin, en Mark Rutte en Roland Reagan. Maar 'goede' mensen hebben het boek ook geciteerd, waaronder Bill Clinton, Adelheid Rosen, en Eva Mendez. Atlas Shrugged is door 'extreem rechtse' Tea Party types geannexeerd als bijbel. Zoals Wagner door de nazi's is misbruikt.  Net als de muziek van Wagner heeft het literaire werk van Rand niets te maken met wat er later van gemaakt is. Er zitten ook hele andere ideeen in het verhaal dan 'extreem rechtse'. 

Afgezien van de 'goed' en 'fout' insinuaties heeft Van Hove niet de flauwste notie wat rechts, extreem rechts of kapitalisme is. Of wat de ideeen van de Tea Party zijn: de basis hiervan IS individualisme. Het narratief van Van Hove over Wagner en 'politiek misbruik' is onzin. Het is waar dat Rand haar werk met opzet nooit politiek heeft willen toepassen omdat ze besefte dat er in de politiek per definitie concessies gedaan moeten worden*. Daar was ze op filosofisch niveau niet toe bereid. Dat wil niet zeggen dat objectivisme politiek vrij invulbaar is. Iedere vorm van collectivisme zou uit den boze zijn, groepsrechten ondenkbaar en een grote staat simpelweg uitgesloten. Je kunt niet een Nietzschiaanse politiek bedenken en dan het werk van Rand annexeren als 'bijbel' alleen omdat die ook over individualisme gaat. Het denken in fundamenten, principes en absoluten is voor ongetrainden in deze postmoderne tijd nagenoeg onmogelijk. Ayn Rand Lexicon 

Ayn Rand wordt gezien als een verstokte egoist, maar dat gaat een stap te ver. 

Nou, nee. Maar egoist, zoals altruisten dat bedoelen is inderdaad een karikatuur. Objectivisme staat niet zozeer egoisme voor - Rand noemt het rationeel zelfbelang -  als het verwerpen van altruisme, dat eist dat individuen zich onderwerpen aan de belangen van anderen. Ayn Rand Lexicon

Liberalisme is een reactie op nazisme en communisme.

Gebrek aan algemene ontwikkeling speelt hier Van Hove parten. Liberalisme is de oudste politieke filosofie. Geworteld in de Verlichting, is liberalisme vele malen ouder dan de collectivistische ideologieen, communisme en (nationaal) socialisme. Ayn Rand Lexicon

We leven in een overgangstijd naar iets onbekends.

Van Hove ziet neo-nationalisme zoals dat van Le Pen als een laatste stuiptrekking van het collectivisme. Maar in zijn visie gaan we niet naar individualisme, want dat heeft nu ook totalitaire trekken. Maar dat komt omdat Van Hove niet weet, dat wat we vandaag zien, geen (neo)liberalisme is, maar fascisme, corporatisme of crony kapitalisme. Ayn Rand Lexicon 

Van Hove verlangt naar individualisme en onafhankelijkheid, maar dat ziet hij als een onbereikbare utopie, niet als levensfilosofie.

Jammer daarom dat objectivisme Van Hove ontgaat. Dan zou hij weten dat het zeer goed mogelijk is te leven bij principes en individuele autonomie. Ayn Rand Lexicon

De gesprekspartners brengen Ayn Rands ideale mens die geen concessies doet aan zijn integriteit, in stelling als argument voor gesubsidieerde kunst. 

Dit is een gotspe. Rand zou nooit subsidie inzetten om 'genieen' te beschermen. Als ze niet kunnen functioneren in en 'markt' zijn ze volgens Rands definitie geen genieen, maar losers. Ayn Rand Lexicon

Liefde gaat over zelfopoffering.

Niet volgens Ayn Rand. De presentator zit in de altruistische modus en heeft geen idee van Rands stelling, dat romantische liefde per definitie te maken heeft met zelfbelang; de basis van liefde en vrienschap is het delen van waarden. Ayn Rand Lexicon

Rand is tegen het offeren van talent aan "de maatschappij". 

Ayn Rand Lexicon: Kunst vervult een menselijke noodzaak: door selectief recreeren concretiseert kunst een fundamenteel zelfbeeld en een beeld van het bestaan. Kunst vertelt de kunstenaar welke aspecten van zijn ervaring essentieel, belangrijk en onderscheidend zijn. Kunst leert hem iets over zijn bewustzijn. Kunst conditioneert of stileert het bewustzijn van de kunstenaar omdat hij zo op een bepaalde manier naar het bestaan kijkt. Nee, de kunstenaar heeft geen maatschappelijke taak. 

De presentator denkt dat alle ellende voortkomt uit "de ideale mens".

Hij heeft de klok horen luiden. De onderdrukking en de massamoordern van de grote totalitaire ideologieen van de vorige eeuw komen voort uit de wens van grandiose narcisten individuen te offeren aan hun idealen. Het voert de logica van het altruisme door tot zijn ultieme bestemming. Ayn Rand Lexicon

Ondanks het fundamentele gebrek aan begrip van Van Hove toch grote waardering voor zijn conclusie dat kunst per se niet geengageerd hoeft te zijn. Naar zijn idee is er een trend zichbaar die in toenemende mate maatschappelijke betrokkenheid vereist. Rand zou zich daar met alle macht tegen verzet hebben. 
Morele waarden zijn onderdeel van kunst als een gevolg, niet als oorzaak. Het primaire doel van kunst is metafysisch, niet ethisch. Kunst is niet de 'dienstbode' van moraal. Het doel van kunst is niet om te onderwijzen of om te hervormen. Het concretiseren van een moreel ideaal is geen handboek hoe zelf een moreel ideaal te worden. Het doel van kunst is niet om een boodschap te brengen, maar om de mens een concreet beeld voor te houden van zijn aard en zijn plaats in het universum.