dinsdag 3 december 2013

Amazon wil drones. Nou en?

Voor velen is het concept van een drone een wapen geworden uit de War on Terror. Maar dat is niet de essentie van een drone. Het is een vliegende, onbemande robot



Jeff Bezos, de man achter Amazon.com verklaarde gisteravond dat zijn bedrijf werkt aan plannen om goederen af te leveren per onbemande helicopter. Van je scherm tot je deur in 30 minuten met geweldige, nieuwe technologie! Dat is spannend. 

WoW! Amazon eerste klas luchtvracht: Waar wachten we nog op? 


Door Alexander R. Cohen

Stel je voor: drones die goederen bezorgen die het leven verrijken. Een perfect beeld van de macht van het bedrijfsleven en de macht  van de overheid. Je zou de octocopters binnen vijf jaar in jouw stad door de lucht kunnen zien vliegen—als het team van Bezos het voor elkaar krijgt.

Als het team het voor elkaar krijgt—en, zegt de website van Amazon, als de overheid de 'nodige vergunningen' afgeeft.

Het verhaal wordt ineens minder spannend. In plaats van wachten tot de uitvinders de technologie klaarhebben en het bouwen en lanceren van de octocopters, moet Amazon wachten op vergunningen, en geven ze toe dat die 'nodig' zijn.  

Waarom?

Er is geen vergunning voor nodig om veilig te vliegen. Daar zorgen de uitvinders en de natuurwetten voor, niet de vergunningen. Vergunningen verbieden dingen, of verwijderen verboden die ontstaan door andere wetten. 

Misschien zijn de reguleringen 'nodig' omdat burgerdrones niet legaal zijn. Als dat zo is, is het struikelblok voor Amazon Prime Air niet het gebrek aan regulering, maar dat ze juiste wel bestaat.

Amazon zegt dat niet. Amazon zegt dat de vergunningen 'nodig' zijn, alsof het de natuurlijke orde is, dat je na een uitvinding wacht op toestemming. 

Maar dat is niet zo. Als het team van Amazon betrouwbare, veilige, economisch haalbare drones kan bouwen en het bedrijf kan die niet inzetten door gebrek aan regulering, komt dat omdat er juridisch iets in de weg staat.

Misschien is het een deugdelijk principe waarvoor Amazon een uitzondering nodig heeft. Dat zegt Amazon niet. Mensen moeten weten als de technologie rijp is voor de wetgeving, en ze geen service van Amazon Prime Air kunnen krijgen om die reden. 

Kruispost met The Atlas Society's Business Rights Center

Gerelateerd