woensdag 5 december 2012

Cultuurvogels: Een Groot pOmo is Heengegaan


Animatiefilmer, regisseur, kunstschilder en zeer belangrijke oppercultuurpOmo Gerrit van Dijk is dinsdagavond 4 december, een dag voor zijn 74-ste verjaardag, overleden. Internationaal is Van Dijk vooral bekend om zijn animaties. 
Hij kreeg een Gouden Kalf (Nederlands Film Festival) voor A Good Turn Daily (1984) en twee Gouden Beren (Filmfestival van Berlijn) voor Pas à Deux (1989) en I Move, So I Am (1998). Ook werd de filmmaker geridderd in de Orde van de Nederlandse Leeuw bij zijn zilveren jubileum als filmmaker in 1998. Van Dijk bracht het Holland Animation Film Festival (HAFF) en het Nederlands Instituut voor Animatie Film (NIAf) tot stand.
Onlangs maakte Van Dijk middels een 'Last Picture Show' bekend dat hij niet lang meer te leven had. Hij maakte nog één tekening van iedere dag, zolang als hij nog te leven had. Met die tekeningen maakte hij een soort dagboek. Hij monteerde ze als een animatiefilm. "Hoe lang die wordt, dat weet ik niet. Ik tel mijn dagen, ik tel mijn tekeningen. Dat is 't", zo sprak hij in zijn laatste film. >>> Omroep Brabant
In de kop vroeg experimenteel werk van pOmo Van Dijk, Zelfportret uit 1968 met veel gedesintegreerd beeld. Onder de Kartoffel Symphonie uit 2007: eigenheimers als seksuele adaptors!
Meer werk op YouTube van deze belangrijke pOmo kunstenaar. D2 op de DIM-schaal



Namens Def