In de overweldigende overwinning van Donald Trump in de VS spelen de media een belangrijke rol. En wel op een manier die ze zelf nog niet hebben uitgevlooid. Het is misschien niet verstandig om dit geheime wapen nu al prijs te geven. Het spinnen en liegen, en vooral de kiezers dissen, is een zwaarder campagnewapen dan welke strateeg zou kunnen bedenken.
#Breitbart, de mediamachine achter #Trump, komt naar Duitsland en Frankrijk vanwege 'onbediend lezerspubliek' https://t.co/WY6GUcL27W— Lisa van der Velden (@lisa_vd_velden) November 21, 2016
Even wat achtergrondinformatie over Breitbart, een gestaag uitbreidend conservatief medianetwerk dat enkele jaren geleden in het leven werd geroepen door Andrew Breitbart. Hij begon oorspronkelijk als een links-democratische uitgever die echter alras zo teleurgesteld raakte, dat hij zwoer de media te zullen bestrijden met hun eigen wapens. De basis voor het Breitbart netwerk was half gelegd toen Andrew overleed aan een hartaanval. Hij werd opgevolgd door de inmiddels al even beruchte Steve Bannon, de campagnedirecteur van Donald Trump. Bannon werd na de verkiezingsoverwinning al snel aangesteld als strategist en adviseur. Na Breitbarts blogs Big Hollywood en Big Journalism volgde al snel uitbreiding naar Londen en Jerusalem. En nu dus naar Frankrijk en Duitsland, zoals hier geschreven door een nog niets vermoedende infobabe van de azijnbode. Pieps, nog iets. Maak je niet meer druk om de media. Dat geldt ook voor de hersenloze laster over racisme en faksisme. De overwinning van Donald Trump heeft bewezen dat ze niet onverwinnelijk zijn. Mensen, kiezers laten zich kort intimideren, maar niet eeuwig, Er is een omslagpunt waarop deze tactiek zich tegen de media begint te keren. Als je tegenstander bezig is zichzelf op te knopen, geef hem dan vooral meer touw!
(...) De omstreden extreemrechtse website Breitbart.com heeft grootse plannen. Volgens hoofdredacteur Alexander Marlow opent nog voor de Franse verkiezingen een redactiekantoor van Breitbart zijn deuren in Parijs. Daarna is Duitsland aan de beurt, waar mensen in het najaar van 2017 naar de stembus gaan. Sollicitatiegesprekken met lokale journalisten en opiniemakers worden al gevoerd. Dat de uitbreidingsplannen van Breitbart zo kort op de verkiezingswinst van Trump werden bekendgemaakt lijkt geen toeval. De ultrarechtse site was al geen kleine vis meer in het Amerikaanse medialandschap, maar beleeft sinds anderhalve maand gouden tijden. In oktober werd de website door 37 miljoen unieke lezers bezocht - een stijging van 40 procent ten opzichte van een jaar eerder. Op verkiezingsavond was er meer interactie op hun Facebookpagina dan op die van Fox News, CNN en The New York Times.
👍Keep it up, Van der Velden! Goed werk. https://t.co/rHpbgqo2Vh— ⭐ Ƙαѕѕαη∂яα ☠ (@KassandraTroy) November 21, 2016
Gerelateerd
Pomonews.com