Het geopolitieke paradigma is snel aan het veranderen. Grote economische machtsblokken zijn zich aan het vormen die grotendeels langs de oude, ideologische breuklijnen lopen. Tijd om eens te kijken naar de wereld vanuit het perspectief van Rusland. Een essay van de Vlaamse objectivist, Nikolaas de Jong.
Veroveringen van de Mongolen in 1259. Klik voor BIG. (Bron)
Door Nikolaas de Jong
Het Russische Stockholmsyndroom.
Door Nikolaas de Jong
In een recent artikel in Russia-Insider stelt Ruslandkenner Paul Robinson dat Rusland, in tegenstelling
tot het Westen, altijd vrij harmonieuze relaties heeft gehad met Azië, en dan vooral met de Islamitische
wereld. (Bron) Terwijl Westerlingen de Islam aanvankelijk vreesden en later gingen minachten,
behielden de Russen altijd een zekere bewondering voor de Islamitische beschaving. Die houding
van bewondering, of althans van respect, verklaart volgens hem dan ook perfect waarom Rusland
het vandaag de dag veel beter doet dan wij in het Midden-Oosten: de Russen zijn er eerder om problemen
op te lossen van mensen die ze begrijpen en min of meer als gelijken beschouwen, terwijl
de Westerlingen vooral geïnteresseerd zijn in de neokoloniale exploitatie van “inferieure” volkeren.
Dat de Russen vaak een positiever beeld hebben van het Oosten, met name de Islam en China, daarin
heeft Robinson gelijk. Maar wat is de oorzaak voor dit verschil in houding? Volgens Robinson
heeft het voornamelijk te maken met het feit dat Rusland een vrij positieve ervaring heeft gehad met
de culturen van het Oosten.
Volgens hem waren de Mongolen helemaal niet zo erg als hun reputatie
doet vermoeden: ze waren slechts geïnteresseerd in tribuut en bedreigden de Orthodoxe religie niet.
En daarom waren ze eigenlijk minder erg dan de Westerlingen, die hun religie wilden opdringen.
Ook voor de rest van haar geschiedenis heeft Rusland niet al te veel problemen gehad met Moslims
en andere Oosterlingen, stelt Robinson. Eigenlijk hebben de Russen doorheen hun geschiedenis
vooral het Westen gevreesd.
Robinsons redenering is op zijn minst gezegd nogal contra-intuïtief. Heeft Rusland echt meer te lijden
gehad onder het Westerse imperialisme dan onder de vreedzame, tolerante culturen van het
Oosten? Om te beginnen gaat Robinson wel heel snel over de Mongoolse overheersing van Rusland,
die wel degelijk zeer onderdrukkend was, en in elk geval erger dan alles wat Westerlingen
Rusland ooit aangedaan hebben.
Verder beweert hij dat de Russische oorlogen tegen de Turken en
de verovering van Centraal-Azië in de negentiende eeuw geen vijandigheid tegenover de Islam impliceerden
– wat Europeanen natuurlijk evengoed over veel van hun oorlogen tegen Islamitische
staten zouden kunnen beweren.
En het is opmerkelijk dat Robinson niets te zeggen heeft over het
geval van Tsjetsjenië, waar de Russen al twee eeuwen lang nog intoleranter zijn tegenover Moslims
dan je van de Amerikanen in Irak en Afghanistan zou kunnen zeggen. Als een bepaalde regio van
geopolitiek belang is voor Rusland, is er duidelijk niet veel respect meer voor de speciale band met
Azië.
Wat ten slotte de relaties met China aangaat, vergeet Paul Robinson handig dat de Russen in
het koloniale tijdperk gewoon met de Westerse grootmachten meewerkten aan de opsplitsing van
China; en Russisch racisme tegen Chinezen was helemaal niet beperkt tot enkele geïsoleerde intellectuelen,
zoals hij beweert. Als we op het verleden afgaan, is het wat mij betreft in elk geval moeilijk
te zeggen waarom de Russen nu precies een betere ervaring met de Islam en het Oosten zouden
gehad hebben dan wij.
Maar vooral als we eens denken aan de huidige stand van zaken, blijkt dat Robinson zoals zoveel
Russische vrienden van het Oosten zijn wensen voor werkelijkheid neemt. Wie de Islam kent, weet
natuurlijk dat Moslims neerkijken op alle ongelovigen, of dat nu Westerse imperialisten of Orthodoxe
Russen zijn die hen nochtans “respecteren”. Wanneer ze er de kans toe krijgen, zullen Moslims
er geen graten inzien Rusland voor de Islam te winnen; en de Russen zullen stank voor dank
krijgen.
Dat kunnen we trouwens al mooi zien aan het feit dat de etnische Russen massaal en onder
druk zijn weggetrokken uit de voormalige deelstaten van de USSR in Centraal-Azië: de Moslims
daar zijn blijkbaar niet echt van mening dat Rusland en Azië in harmonie kunnen leven.
En tot die
Moslims moeten we ook de Iraanse Sjiieten rekenen, die volgens Rusland toevallig de “goede”
Moslims zijn omdat ze Russische bondgenoten zijn, in tegenstelling tot de Soennitische Arabieren
die door de VS gesteund worden. Wanneer Iran klaar is met het Westen, is Rusland aan de beurt.
Dan zijn er de verhoudingen met China: sinds een jaar geleden is veel fanfare gemaakt rond de Russische
samenwerking met China, vooral in de energiesector, maar intussen is het een publiek geheim
dat de termen van de grote gasdeal tussen de twee landen zeer nadelig waren voor Rusland.
Na ruzie met het Westen werd Poetin in feite gedwongen om met de Chinezen samen te werken, tegen
welke voorwaarden dan ook. Daarnaast maakt de legerleiding in het Kremlin zich in toenemende
mate zorgen over de bedreiging voor het dunbevolkte Siberië die voortkomt uit de groeiende militaire
macht van China – overigens gedeeltelijk mogelijk gemaakt door de verkoop van Russisch
wapentuig aan de nieuwe vriend in het Oosten.
Als Rusland niet veel goeds mag verwachten van de Oosterse culturen, waarom dan die genegenheid
voor Oosterse culturen en verguizing van het Westen? De Russische bewondering voor het
Oosten is ideologisch gemotiveerd. In de eerste plaats zou je kunnen zeggen dat het om een soort
Stockholmsyndroom gaat.
De Russische geschiedenis is zodanig verweven met die van haar Aziatische
onderdrukkers (de Mongolen), en de Russische cultuur heeft zodanig veel elementen van hen
overgenomen, dat het zeer moeilijk is voor de Russen om die zware erfenis zomaar te verwerpen.
Azië zit in hen, en ze moeten dat Aziatische element op de een of andere manier weten te rationaliseren.
Vooral moeten ze er iets positiefs van maken, want een erfenis meedragen terwijl je weet dat
die erfenis voortkomt uit een zwarte tragedie, is ondragelijk voor een mens. Daarom hebben de
Russen zichzelf ervan overtuigd dat de Mongoolse invallen Rusland deugd hebben gedaan, dat ze
de Russen hun eigenheid en sterke eigenschappen gegeven hebben. Er is wel wat bloed vergoten geweest,
maar uiteindelijk was het allemaal voor een hoger doel.
Het is trouwens interessant op te
merken dat de Russen aan een gelijkaardig Stockholmsyndroom lijden wat betreft de communistische
erfenis: omdat ze moeilijk zeventig jaar van hun recente geschiedenis naar de vuilbak van de
geschiedenis kunnen verwijzen, hebben ze zichzelf ervan overtuigd dat het communisme, en ja zelfs
Stalin, essentieel waren om van Rusland een trotse grootmacht te maken.
De Russische bewondering voor de onderdrukker, en haat voor het Westen dat nochtans zoveel aan
Rusland gegeven heeft in termen van cultuur en wetenschap, heeft ook een andere reden die typisch
is voor niet-westerse landen. Vaak spreekt men van de tegenstelling tussen het Westen en de Rest,
terwijl de waarheid natuurlijk is dat niet-westerse volkeren elkaar al veel meer ellende hebben aangedaan
dan ze van de Westerlingen te verduren hebben gehad.
Maar het Westen is de enige onderdrukker
die economisch en cultureel veel verder ontwikkeld was dan de rest van de wereld, wat afgunst
opwekt, en de Westerse expansie ging ook gepaard met de afbraak van traditionele structuren
in de rest van de wereld; het imperialisme van de Westerlingen was in termen van slachtoffers minder
erg dan dat van veel andere culturen en rijken, maar het liet een veel sterkere indruk na.
Om die
redenen wekken Westerse wandaden dus veel meer verontwaardiging op dan die van andere culturen
en volkeren. Bovendien weet men zeer goed dat het Westen gemakkelijk te bekritiseren valt,
omdat Westerlingen de enigen zijn die hun eigen cultuur en gedrag in vraag stellen.
Russen weten
bijvoorbeeld dat Amerikanen het nodig zullen vinden beschuldigingen van imperialisme aan hun
adres te weerleggen, en velen van hen ook zullen instemmen met de Russische kritiek; maar
moesten Russen dezelfde kritiek richten tot China, laat staan Islamitische landen, dan zou men in
die landen gewoon de schouders ophalen of zeer agressief reageren.
Verder deelt de Russische cultuur ook gewoon enkele kenmerken met de Oosterse culturen, voornamelijk
collectivisme en mysticisme. Net zoals de Moslims en andere Aziaten vallen de Russen
voortdurend de decadente Westerse massaconsumptiemaatschappij aan, evenals de spirituele bouwstenen
van het Westen, individualisme en rationalisme. Sommige Russische denkers dromen ervan
samen met de Moslims en China een economische en culturele ruimte te creëren die een alternatief
biedt voor het materialistische Westen.
Een soort utopie, eigenlijk, want de Russen zijn helemaal
niet anti-materialistisch; ze willen gewoon dezelfde materiële welvaart hebben als het Westen, maar
dan zonder de vitale kenmerken van de Westerse cultuur (net zoals de communisten en Moslims
ook onze cultuur verwerpen, maar naar de materiële producten van onze cultuur verlangen.).
Of anders
gezegd: zonder de de inspanning die komt kijken bij individueel initiatief nemen en logisch nadenken. De “Eurazische” ideologen hebben grote plannen en beloven dat uit die blauwdrukken oneindige
welvaart zal vloeien. Maar hoe precies zal men tot dat resultaat komen? Geen antwoord.
Enkele opmerkingen over de Russische omgang met de Islam zijn hier nog op hun plaats, gezien
ook in dit verband de krachtdadigheid van Poetin vaak gecontrasteerd wordt met de gefaalde multiculturele
politiek in het Westen. Het klopt zeker dat de Russen veel minder tolerant zijn voor de Islam,
en voor andere culturen in het algemeen, en ze zijn op een bepaalde manier minder geïndoctrineerd
met politieke correctheid.
In Rusland moet men de gewone man niet proberen dwingen respectvol
om te gaan met Moslims; indien de overheid dat zou proberen, zouden de etnische Russen
meteen op straat komen. Maar dat betekent niet dat de Russische kijk op de Islam werkelijk realistischer
is dan de onze.
In overeenkomst met hun collectivistische inslag hangen veel Russen een
communitaristische visie aan: ze denken dat de Islam een cultuur is zoals een andere, die uiteraard
niet met de Russische te vermengen is, maar toch zijn bestaansrecht heeft.
Ze geloven dat de Moslims
tevreden te houden zijn door aan hun eisen toe te geven: zo zijn elementen van de sharia in bepaalde
delen van Rusland gelegaliseerd, en in de nasleep van de aanslag op Charlie Hebdo vonden
sommige Russische opiniemakers dat gedeeltelijke invoering van de sharia voor Moslims een goed
middel was om toekomstige conflicten met Moslims te vermijden.
Met andere woorden: wat de
Russen niet begrijpen is dat de Islam altijd op expansie gericht is, en dat de groei van de Islam en
Islamitische eisen niet te stoppen zal zijn met toegevingen of “respect”.
En intussen blijft de Islam
in Rusland groeien. Onder Poetins bewind zijn miljoenen Islamitische immigranten uit Centraal-Azië
Rusland binnengekomen, en ondervindt de etnische Russische bevolking, net zoals die van de
West-Europese landen, steeds meer problemen van Moslims die hun manier van leven komen opdringen.
Tsjetsjenië wordt gecontroleerd door een Islamitische potentaat en de Russische bevolking
is er nagenoeg verdreven geweest, terwijl de Russische belastingbetaler voor het onderhoud van de
deelrepubliek moet betalen.
En net zoals in het Westen kunnen de Moslims in Rusland een sluw
dubbel spel spelen: enerzijds klagen ze steen en been over de Russische “onderdrukking” in de
hoop nog meer concessies af te dwingen, terwijl ze heel goed weten hoe naïef en toegevend de Russen
eigenlijk zijn.
Kortom, de Russische “realpolitik” is evenmin als de Westerse buitenlandpolitiek gemotiveerd door
rationeel eigenbelang, en zal daarom minstens even desastreus eindigen als de Westerse. Ze is gemotiveerd
door een ideologische fixatie. De Russen geloven dat ze samen met de Aziaten een soort
antiwesterse utopie kunnen creëren, terwijl verdere overname van Aziatische elementen van Rusland
alleen maar een armere en onveiligere plaats zal maken.
Wat de Russen moeten inzien is dat
een beter Rusland alleen te bereiken is via de Westerse deugden van individualisme en rationalisme,
de motoren van economische ontwikkelingen die het Westen in twee eeuwen nooit geziene rijkdom
hebben gebracht.
En om dat te doen zal Rusland inderdaad in het reine moeten komen met haar verleden,
en zal men de schadelijke elementen uit dat verleden moeten leren aanzien voor wat ze zijn.
Een moeilijke weg om te volgen, maar uiteindelijk wel de enige weg die naar verlossing van de huidige
Russische problemen
Meer van deze auteur
- Is de Westerse beschaving kansloos? - Het Westen heeft een nieuwe moraal nodig.
Gerelateerd